08-09Report of exchange program in Finland

Time fades away just like the sands in hand, no matter how
you hold your hands, it goes away ruthlessly. One year seem
to be a long time but actually not at all, as if I was in the
interview of Finland yesterday but today now I am leaving from
it which is like a dream. To recall it, the things I had dreamed
about are now becoming memory which I will never forget and
appreciate to. I have grown up just like a flying butterfly which
came by a warm. Watching at the sky in here, I would love to tell
my parents that ”Dad! Mom! I have grown up! I love you two! ”

At school, I had noticed the differences of education between Taiwan
and Finland, for instance like the values of viewing the education,
and the way of teaching. It is a world away from Taiwan I really experienced
the differences and discover that there also has some problems even the Finnish
education is the best in all over the world (For example like students
do not know how to respect teachers.) I improved my way of studying
by comparing them and I would like to keep it up.

I had not only learned how to respect and tolerate other cultures
from mine by getting along with students and love more my cultures
by comparing them but also some society skill like having a speech
and language skills.

To think back the first time I was at school and too
nervous to introduce myself during the lesson in front of everyone,
the first time I played soccer with others with delight and everything
else which is incredible for me. I do my best to get together with everyone
and hope to know everyone more, one year is really too short for me,
I would love to meet every of my friends again, I will be back in Finland
again and hope the time will come soon! Thanks for everyone, I will remember
this crazy year by my heart and never forget.



==================================================
08-09芬蘭交換學生報告

時間飛逝猶如手中的流沙,不管怎麼握,還是無情地從指縫間流逝.一年看似漫長
,但真正過起來,卻好像昨日才剛芬蘭面試完,今日我已要告別彷彿夢境般的生活
.芬蘭這一年,我過得很充實,很精采,想著當年的夢想已漸漸變成了回憶,一步一
腳印的走來,自己決定自己的路,寫下一篇篇的生命的樂章,,有高潮;有失落,有
開心;有難過.瘋過,愛過,醉過,悔過…一切的一切都因經歷過,而毛毛蟲變蝴蝶,
展翅高飛了!看著天空,我想對遠在台灣的父母親說”爸!媽!我長大了!我愛你們!

在學校,我學習到了很多,如芬蘭與台灣教育價值觀的差異,老師教導方式,學生如
何敬重師長,思維模式等等…都有很大的差異,我發現雖然芬蘭教育被公認為世界
第一,但還是有其缺點(如學生不尊重師長)我從認識當中進而比較並調整自己的
學習方式,讓我獲益良多,希望回台灣能發揚光大,繼續保持與改進.

跟學校同學相處,我學習到了,如何尊重,包容不同的文化,透過比較,更能了解自己
的文化,使我更愛自己的國家,也磨練了演講技巧,還有語文能力.

相當初,第一次進入教室,站在講台上很緊張在自我介紹的我,如今已跟大家打成一
片了,大家都很熱情,使我很感動,雖然有些人還不熟,但我已盡力表現積極,把握每
次互動的機會了,一年真的是太短了,我希望能多了解大家,我一定會在回在回到芬
蘭的,謝謝大家一年的照顧,期待下次相遇,千萬不要忘記我阿!


這篇是打給學校官方的心得,感覺挺無趣,有時間有感覺,在打一篇有趣的!!!
arrow
arrow
    全站熱搜

    abulachen 發表在 痞客邦 留言(5) 人氣()